Pierwsza
wizyta

Urazy zębów – porady dla rodziców

Urazy zębów mlecznych i stałych

Jako Rodzic, doskonale wiesz, że Podczas dziecięcych szaleństw zdarzają się nieoczekiwane zwroty akcji. Podwinięty dywan, śliska poręcz zjeżdżalni, mokra trawa… o upadek nietrudno. Niestety często kończy się nie tylko na płaczu, ale i urazie zębów mlecznych, a nawet stałych. W każdym przypadku powinieneś niezwłocznie skonsultować się ze stomatologiem. Im szybciej Mały Pacjent trafi na fotel dentystyczny, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się uratować ząb. Dlatego, zawsze miej pod ręką numer telefonu do dziecięcego dentysty, by nie tracić cennych sekund na jego wyszukiwanie. Nasz możesz zapisać już teraz: +48 32 606 04 06 🙂

Nim dotrzecie do dentysty

Gdy ząb jest złamany, pęknięty czy wybity, a Maluch zanosi się płaczem to Ty, jako Rodzic, powinieneś opanować sytuację. Nie panikuj, nie krzycz, nie dolewaj oliwy do ognia. Nie wszystkiego da się dopilnować, wystarczy chwila nieuwagi i.. paf! ząb leży na podłodze. Niestety wypadki się zdarzają. Postaraj się uspokoić Dziecko. Znajdź  ząb lub jego ułamany kawałek  i przetransportuj w odpowiedni sposób do najbliższego gabinetu stomatologicznego. Nim zjawcie się u dentysty, koniecznie zadzwoń i przedstaw sytuację tak, by lekarze byli przygotowani na Wasz przyjazd i zarezerwowali dla Was czas.

Wskazówki jak postępować w przypadku złamania, pęknięcia i wybicia znajdziesz poniżej. Nasz superbohater Dinuś służy pomocą.

dinus-radzi

Wybity ząb

Ząb na podłodze? Podnieś go czym prędzej (chwytając za koronę, nie korzeń), włóż do woreczka z mlekiem lub solą fizjologiczną, a następnie dzwoń do stomatologa. Wybity ząb zasycha i obumiera w przeciągu 30 minut, jednak przechowując go we wspomniany sposób, wydłużysz ten czas i zwiększysz prawdopodobieństwo powodzenia reimplementacji (powtórnego umieszczenia w zębodole). Jeśli zabieg uda się wykonać w przeciągu 2 godzin od momentu wybicia, istnieją duże szanse powodzenia. W Dentolandii zwiększamy je również przez zastosowanie szynowania, stabilizującego ząb. Po 2 tygodniach, Mały Pacjent wraca do gabinetu, by lekarz określił kondycję reimplementowanego zęba. Jeśli nie odzyska on żywotności, przeprowadzane jest leczenie endodontyczne (kanałowe), polegające na usunięciu miazgi.

Złamany lub pęknięty ząb

W przypadku złamania zęba, warto zachować ułamaną końcówkę, która może się przydać przy nadbudowie. Postępuj wówczas tak jak przy wybiciu. Jeśli jednak nie możesz znaleźć ułamanej części, nie panikuj. Zadzwoń do stomatologa i pojaw się z Dzieckiem w gabinecie dentystycznym najszybciej jak to możliwe.

Każdego Małego Pacjenta, który trafia do nas z urazem zęba, kierujemy na prześwietlenie rentgenowskie. Zdjęcie RTG wykonujemy na miejscu. Na jego podstawie lekarz określa precyzyjny plan leczenia. Jeśli ząb mleczny został złamany nad linią dziąsła (w obrębie korony), nie zalecamy ekstrakcji (usunięcia), co mogłoby prowadzić do przemieszczania się sąsiadujących zębów mlecznych i zamykania przestrzeni dla przyszłego zęba stałego. Ząb może dalej funkcjonować, jeśli w jego obrębie nie zostały uszkodzone żywe tkanki. Jeżeli jednak obnażone zostały tkanki miękkie, ząb leczymy kanałowo (endodontycznie), co zapobiegnie rozwojowi stanu zapalnego i uchroni Malucha przed bólem.

W przypadku złamania zęba mlecznego poniżej linii dziąsła lub rozległej infekcji, ząb usuwamy – to konieczność. Po ekstrakcji Dziecko pozostaje pod stałą kontrolą pedodonty i ortodonty. W ten sposób eliminujemy ryzyko pojawienia się wad zgryzu i zamknięcia przestrzeni dla zębów stałych.

Rozchwiany ząb

Gdy uraz prowadzi do rozchwiania zęba, konieczne jest wykonanie RTG, na podstawie którego wykluczamy obecność pęknięcia lub złamania. Często wystarczy wyłączyć rozchwiany ząb ze zgryzu bez konieczności szynowania i ząb może funkcjonować do czasu pojawienia się zębów stałych.

Ból zęba

Jeśli Maluch odczuwa ból, należy mu podać środek przeciwbólowy (ibuprofen lub paracetamol), a następnie zgłosić się do stomatologa. Po badaniu lekarz określi przyczynę bólu i podejmie stosowane leczenie.

Afty

Afty to bolesne owrzodzenia pojawiające się w jamie ustnej. Ich przyczyną, poza niewłaściwą higieną, alergią, chorobami zębów czy autoagresją komórek (spowodowaną np. przez stres) mogą być uszkodzenia mechaniczne. Najbardziej skuteczną metodą leczenia aft jest ozonowanie w gabinecie stomatologicznym.

Stan zapalny jamy ustnej

Jeśli w jamie ustnej Malucha rozwinie się stan zapalny, warto zastosować preparat do płukania taki jak Eludril lub użyć środka dezynfekującego Octenisept. Długotrwały stan zapalny można skutecznie leczyć w gabinecie stomatologicznym metodą ozonoterapii.